Het algemene telefoonnummer van EVO is op het moment niet te bereiken. Voor dringende vragen kunt u 06 5576 3405 bellen.
EVO
079 - 3467 346 E-mail Menu
Evo.nl gaat binnenkort verder als evofenedex.nl

Dag van de Export Binnendienst

Belangrijke aanmeldgegevens

Evenement Dag van de Export Binnendienst
Datum & Locatie 22-06-2017 - Postillion Hotel Bunnik
Tijdstip 10.00 uur - 16.15 uur (excl. ontvangst en borrel)
Prijs

€399,-

Ledenprijs

€299,-

Meld u aan voor dit evenement

Jaarlijks organiseert evofenedex een inspirerende dag voor de Export Binnendienst. Het is dé dag die je als export binnendienst professional niet wilt missen. Op deze speciale dag waar collega’s elkaar ontmoeten en volledig op de hoogte worden gebracht van de laatste actuele ontwikkelingen binnen het vakgebied van de medewerker export binnendienst.

Nieuwe inzichten, inspiratie en energie

Deze editie van de dag van de export binnendienst gaan we onder andere in op thema’s als dropshipments, oorsprong, geopolitiek met Iran, midden-oosten, brexit en de Verenigde Staten. Ook is er aandacht voor blijvende thema’s als de DWU en Incoterms. Export binnendienst medewerkers worden op deze speciale dag op de hoogte gebracht van de laatste trends en actuele ontwikkelingen. Kom in contact met collega’s en maak van de gelegenheid gebruik om inhoudelijk te sparren over lastige vraagstukken die iedereen tegenkomt, als export binnendienstprofessionals. Onze trainers en experts verzorgen trainingen en workshops en  sparren graag mee, zodat nieuwe inzichten en inspiratie zorgen voor positieve energie richting de zomer.  

Plenaire sprekers

Tijdens de Dag van de Export Binnendienst zijn er twee thema gerelateerde workshoprondes. Elke workshopronde wordt voorafgegaan door een inspirerend verhaal vanuit de praktijk. Wilco Heiwegen verzorgt de eerste sessie over actualiteiten binnen het vakgebied internationaal ondernemen, thema's als geopolitiek, DWU en Incoterms worden vertaald naar de dagelijkse gang van zaken.

In de tweede plenaire sessie geeft Nanja Piek de binnendienst professionals tips and tricks hoe te profiteren van handelsverdragen. Als hoofd handelspolitiek van het Ministerie van Buitenlandse Zaken weet zij de meest actuele stand van zaken betreft elk handelsverdrag. 

Wilco Heijwegen

Wilco Heiwegen is belangenbehartiger in hart en nieren en werkt als beleidsadviseur/lobbyist voor het kerngebied internationaal ondernemen van EVO en Fenedex. Hij behartigt de belangen van im- en exporteurs bij Nederlandse overheden, ketenpartners en het publiek op het gebied van handelsbevordering, handelsfacilitatie, douane en internationale logistieke innovatie en andere strategische en operationele zaken die te maken hebben met grensoverschrijdend goederenverkeer.

Nanja Piek

Nanja is Hoofd handelspolitiek bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Nanja Piek heeft in 2009 de overstap gemaakt van de KLM, waar zij werkzaam was als operationeel leidinggevende, naar het DG Buitenlands Economische Betrekkingen bij het Ministerie van Economische Zaken. Hier was zij verantwoordelijk voor de Nederlandse positie in de onderhandelingen tussen de EU en Zuid-Korea over een vrijhandelsakkoord. Ook vertegenwoordigde zij Nederland in het Trade Policy Committee in Brussel. Sinds 2014 is zij Hoofd Handelspolitiek bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Haar afdeling behartigt de Nederlandse belangen bij alle onderhandelingen over vrijhandels- en investeringsakkoorden (TTIP, CETA, Japan, Mexico etc.)

 

Workshops

Tijdens de workshops worden specialistische ervaringen uitgewisseld en kunnen export binnendienst specialisten zich verdiepen in diverse actuele onderwerpen. Onderstaand een inhoudelijk overzicht van de workshops die worden aangeboden.

Workshopronde 1; Inspelen op een veranderende wereld

Dropshipments, uitdagingen in de praktijk

Veel internationale bedrijven zijn erin geslaagd om levertijden drastisch terug te dringen, door middel van dropshipments. Maar hoe stuurt u dat vanuit Nederland aan? Een interactieve sessie, waarbij we aan de hand van praktijkcases sparren over diverse dropshipments uitdagingen. Lisette Tol, Teamleader Customer Service Departement bij Fast & Fluid Management heeft regelmatig met Dropshipmentvraagstukken te maken. Tijdens deze sessie gaan we met elkaar sparren over meerdere praktijkcases.

Douane en logistiek Iran

Het opschorten van de sancties tegen Iran betekent dat import en export weer tot ontwikkeling kunnen komen. Er zijn inmiddels weer reguliere wekelijkse afvaarten van rederijen naar Iran. Maar met welke logistieke en douane-technische uitdagingen krijg je te maken bij het zakendoen in Iran?

Luchtvracht voor exporteurs

Bent u verantwoordelijk voor het organiseren van luchtvrachtzendingen? Onderhoud u de contacten voor het ophalen en afleveren van de zendingen? Wilt u weten welke kosten en certificaten nodig zijn om administratief compleet te zijn en de klant tevreden te stellen?

Tijdens deze workshop behandelt de trainer alles wat met luchtvrachtzendingen te maken heeft toegespitst op de export. Ook vragen als welke Incoterms zijn geschikt  voor luchtvrachtzendingen, maar ook wat is het verschil tussen AEO en Bekende Afzender en wie is waarvoor verantwoordelijk (luchtvrachtagent, expediteur, etc.).

Letter of Credit in combinatie met welke Incoterm(s)

Welke Incoterms kun je het beste afspreken wanneer je met een L/C werkt als betalingsinstrument en waarom? Maar ook, waarom niet! Waar moet je rekening mee houden bij de maritieme en non-maritieme Incoterms wanneer je als betalingsconditie een L/C afspreekt. Tijdens deze workshop behandelt de trainer dit soort vraagstukken, zodat u als exporteur weet of de gekozen Incoterm met een Letter of Credit acceptabel is, alvorens u de koop/verkoopovereenkomst afsluit met de klant. Aan de hand van de cases is het voor u straks makkelijker om de valkuilen en risico’s te herkennen.

Workshopronde 2; Verdiepen en benutten van specialistische kennis

Oorsprong

Stellingen en een case met zowel niet-preferentiële als preferentiële oorsprong

Certificaten van oorsprong, EUR 1 documenten en factuurverklaringen. Wat zijn dit voor documenten en zijn ze eigenlijk wel verplicht? Werken ze kostenverlagend voor mijn klant en krijg ik hierdoor een betere concurrentiepositie? Wie is er verantwoordelijk voor deze documenten en zijn ze echt zo lastig in te vullen? Deze en meer vragen worden aan de hand van een aantal stellingen en een case beantwoord in de anderhalf uur durende workshop oorsprong.

Verdiepingssessie Incoterms CIF en CIP 

Waarom en wanneer zou men CIF en CIP kunnen afspreken als leveringscondities? Welke voor- en nadelen heeft het voor u als verkoper? In welke gevallen zou een verkoper baat hebben bij het afsluiten van seller’s interest verzekering of een buyer’s interest verzekering. Aan de hand van theorie en casussen verkrijgt u inzicht in de belangrijkst kenmerken van de Incoterms CIF en CIP met betrekking tot de risico-overdracht, de vervoersovereenkomst en de verzekeringsovereenkomst.

Vaardigheidstraining

Het effectief inzetten van je specialisme binnen de organisatie. 

Als export binnendienst ben je specialist in je vakgebied. Je hebt kennis van de klant, processen, wet- en regelgeving. Toch komt het regelmatig voor dat je specialisme pas na het sluiten van deals ingezet wordt. Tijdens deze workshop krijg je tools aangereikt om effectief je specialisme in te zetten. 

Meer informatie

Neem contact op met het evenementenbureau van evofenedex, telefoon 079 3467 346 of maak gebruik van het reactieformulier op deze pagina. Laat je inspireren en kom naar de dag van de export binnendienst op 22 juni 2017. Zelf een mooie case? Stuur deze dan uiterlijk in mei toe. Wie weet kunnen we deze case analyseren en bespreken.

Meld u aan voor dit evenement

Pagina Afdrukken
Verzenden per mail

evofenedex

360° logistiek & internationaal ondernemen

Bekijk tijdelijke website