skipToContentskipToFooter

De belangrijkste kostenposten op een rij

Het gebruik van een eigen wagenpark gaat gepaard met veel verschillende soorten kosten. Een kostprijscalculatie geeft goed inzicht in al die kosten en welk tarief je je klanten kunt rekenen. Het is dan natuurlijk wel van belang dat je alle kosten meeneemt en op de juiste manier.

Zo kiezen veel ondernemers ervoor de afschrijving van het wagenpark op basis van economische levensduur te doen. Maar als de afschrijving op basis van technische levensduur over een langere periode is, kan dit de kosten drukken. Ook zijn er bedrijven die geen inzicht hebben in de kosten van een chauffeur. Verder blijken variabele onderhoudskosten vaak veel hoger uit te vallen dan verwacht. 

Een voordeel van een kostprijscalculatie is dat je bijvoorbeeld tot de conclusie kunt komen dat het vanuit kostenoogpunt interessanter is om het transport uit te besteden in plaats van zelf te doen.

Starten met de berekening

Het vergt wat tijd en moeite om een kostprijscalculatie te maken, maar het kan heel veel opleveren. Voor het maken van een goede kostprijscalculatie voor je wagenpark is het belangrijk om eerst alle kosten per voertuig in kaart te brengen. We zetten alvast de belangrijkste kosten voor je op een rij. Deze lijst is overigens niet uitputtend; het kan zijn dat je als bedrijf nog andere kostenposten hebt.

Materiaalkosten

De vaste kosten van een voertuig zijn:

  • afschrijvingskosten (bij afschrijving op basis van economische levensduur)
  • rentekosten
  • motorrijtuigenbelasting
  • eurovignetkosten
  • verzekeringskosten
  • onderhoudskosten
  • stallingskosten

Gebruikskosten

De variabele kosten van een voertuig zijn:

  • afschrijvingskosten (bij afschrijving op basis van technische levensduur)
  • kosten van de banden
  • brandstofkosten
  • kosten voor reparatie en onderhoud

Chauffeurskosten

Welke loonkosten je meeneemt in de calculatie, hangt af van de vraag of je gebruikmaakt van eigen vervoer of beroepsgoederenvervoer. In beide gevallen is het belangrijk dat je níet alleen uitgaat van het bruto-uurloon van een chauffeur, maar ook rekening houdt met vakanties, ziekteverzuim, sociale lasten, eventueel extra vergoedingen, overwerk, toeslagen, et cetera. Uiteindelijk gaat het erom een kostprijsuurloon te bepalen waarin al het bovenstaande is verwerkt. Het kostprijsuurloon ligt gemiddeld 1,5 à 1,8 keer hoger dan het bruto-uurloon.

Overhead, winst en risico

Een eigen vervoerder hoeft met transportactiviteiten geen geld te verdienen. Daarom hoeven overhead, winst, en risico geen grote rol te spelen in de kostprijscalculatie. Bij een beroepsgoederenvervoerder zijn deze posten uiteraard wel van belang. 

Rapport 'Kostenontwikkeling in het wegvervoer'

Om meer inzicht en grip te krijgen op de kosten in het wegvervoer, stellen wij al een aantal jaren in samenwerking met TLN en Panteia het rapport 'Kostenontwikkelingen in het wegvervoer' samen. Dit onafhankelijke rapport geeft gedetailleerde informatie over de kostenontwikkeling in het binnenlandse en grensoverschrijdende wegvervoer. De nieuwste editie kunnen leden kosteloos aanvragen.

Vragen over vervoer?

Ricky en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer