skipToContentskipToFooter

Bandenspanning, vernieuwde banden en speciale banden

Bestelauto’s, bakwagens, trailers, opleggertrekkers, voor allemaal geldt dat ze op banden staan. Iedereen met een eigen voertuig ontkomt er niet aan om na te denken over de banden. Wat is het profiel, wanneer plannen we de bandenwissel, heeft een elektrische bestelauto andere banden nodig dan een diesel en is de bandenspanning nog wel goed? Het draait om bandenmanagement. Door op een goede manier met banden om te gaan, is er veel winst te halen op het gebied van milieu, klimaat en kosten.

Bandenspanning controleren

Een goede manier om kosten en CO2-uitstoot te reduceren is het regelmatig controleren van de bandenspanning. Goodyear heeft becijferd dat je met een vrachtautoband met de juiste spanning zomaar 1400 euro per jaar kunt besparen. Met de huidige brandstoffenprijzen valt de besparing mogelijk nog hoger uit. 

Een band verliest continu heel langzaam lucht. De spanning van de band wordt dan lager. Een te lage bandenspanning zorgt voor een hogere rolweerstand en dus een hoger brandstofverbruik. Daarnaast slijt een band met een te lage spanning sneller.

Banden met de juiste spanning zorgen ook voor meer veiligheid op de weg. Een band met een te lage spanning heeft een langere remweg en brengt een grotere kans op een klapband met zich mee. Het is daarom raadzaam om de bandenspanning iedere maand te controleren. Check dan ook meteen even het profiel en mogelijke andere beschadigingen aan de band.

Vernieuwde banden

In de vliegtuigindustrie is het al heel lang de normaalste zaak van de wereld; als een band van een landingsgestel op is, maar niet versleten, wordt deze vernieuwd. Dit kan ook met banden voor vrachtauto’s. Een vernieuwde band kun je in principe op elke as plaatsen. Dus zowel op de as van getrokken materieel als bijvoorbeeld op de as van een bakwagen of opleggertrekker.

Er zijn verschillende manieren om langer van een bedrijfsautoband, waarvan het profiel reeds in grote mate is versleten, gebruik te maken. Een band kun je herprofileren of voorzien van een nieuw loopvlak. Bij herprofilering wordt het afgesleten profiel opnieuw uitgesneden, waardoor het profiel wordt hersteld. Op de zijkant van de band staat vermeld of herprofilering mogelijk is. Hier staat dan het woord ‘regroovable’. Als herprofilering van het loopvlak niet (meer) mogelijk is en het karkas van een band nog goed is, kan het karkas worden hergebruikt met een nieuw loopvlak.

Een Europees keurmerk waarborgt de kwaliteit van een vernieuwde band. Het keurmerk stelt eisen aan de aangeleverde karkassen en het productieproces.

Minder grondstoffenverbruik

Het verbruik van grondstoffen voor de productie van een vernieuwde band ligt ongeveer 75 procent lager dan bij een splinternieuwe band. Op deze manier draagt een vernieuwde band bij aan een circulaire economie. Bovendien is zo’n band niet alleen duurzamer, maar ook goedkoper. 

Banden voor elektrische voertuigen

Er komen steeds meer elektrische voertuigen op de markt. Deze zijn over het algemeen zwaarder dan een vergelijkbaar voertuig met dieselaandrijving. Ook is het aanvangskoppel van een elektrisch voertuig veel hoger. Beide kenmerken zorgen ervoor dat voor elektrisch aangedreven voertuigen banden met andere specificaties nodig zijn.

Alle grote bandenproducenten hebben inmiddels verschillende banden in hun assortiment die geschikt zijn voor elektrische voertuigen. Een nieuw elektrisch voertuig zal ongetwijfeld op de juiste band staan. Voer je zelf het onderhoud van je voertuigen uit en heb je elektrische voertuigen in je wagenpark? Houd er dan rekening mee dat je bij het vervangen van de banden kiest voor de juiste band en vraag advies aan een specialist.

Duurzaamheidsscan

Wil je in je bedrijf gaan verduurzamen, bijvoorbeeld door veranderingen aan te brengen rond het wagenpark, het vervoer van goederen (modal shift) en/of het magazijn? En ben je benieuwd waar jouw bedrijf nu staat op de duurzaamheidsladder? Maak dan gebruik van onze Duurzaamheidsscan.

Vragen over vervoer?

Mark en zijn collega's helpen je graag verder

evofenedex vervoer